Saturday, September 14, 2013

Tips nak hilangkan bau kaki

Kaki berbau sering dialami oleh orang yang menggunakan kasut bertutup setiap hari. Bau kaki yang busuk will make people around us feel not cormfortable. To eliminate the bad smell of feet that is not cormfortable are the main thing to the people who has infected with this problem.

For uollss information, kaki berbau berpunca daripada bakteria pada kaki yang memakan peluh di kaki. Jika uollss mengalami masalah ini, there are a several method for uollss untuk menghilangkan bau kaki.

  1. Rendam kaki uollss di dalam baldi berisi sabun dan air suam dan gosok kaki uollss selama 30 minit. Make sure the soap untuk yang menghalang dan menghapus bakteria okay.. Next, bilas dengan air sejuk. Air suam berupaya membuka liang roma di kaki dan mengeluarkan kotoran. Air sejuk pula berperanan untuk menutup kembali riang roma yang terbuka.
  2. Gunakan sarung kaki dengan bahan yang selesa serta mempunyai sistem peredaran udara yang baik supaya kaki tidak lembab. So, stoking jenis nilon tidak sesuai untuk di pakai dengan kerap.
  3. Mempelbagaikan jenis kasut mengikut suasana. If uollss ingin keluar bersantai pada hujung minggu, gunakan kasut or selipar yang terbuka. Senang citer pakai sandel lah.. At least kaki uollss dapat jugak bernafas.
  4. Pastikan kaki tapak kaki dan jari kaki uollss tidak di jangkiti kulat. Jika uollss dapat tau terdapat kulit kering dan tompok merah, gunakan produk kaki yang sesuai atau berjumpa dengan doktor.
  5. Iollss rasa uollsss patut menggunakan kasut yang berbeza selang dua hari. Kasut memerlukan 24 jam untuk kering sepenuhnya.


Jika kasut uollss, iollss, weollss, deyollss berbau :
  1. Balut kasut uollss tuh dengan surat khabar dan simpan di tempat yang sejuk dan berangin. Kertas surat khabar dapat menyerap bau hapak pada kasut.
  2. Ambil beberapa biji kopi dan balutkan pada tisu, letakkan balutan kopi itu ke dalam kasut dan biarkan semalaman.
  3. Jika kasut uollss masih berbau walaupun selepas di cuci, keringkan terlebih dahulu kasut tersebut. Kemudian, ambil soda bikarbonat dan taburkan pada kasut dan biarkan semalaman. Jumlah soda bikarbonat bergantung pada saiz kasut uolllss tuh. Keesokan harinya, buang soda bikarbonat tersebut menggunakan vakum.
  4. Untuk mengelakkan kasut tidak mudah berbau, jangan pakai kasut ketika kaki uolllsss tuh tengah basah. Kerana ia membolehkan bakteria membiak dan merebak dengan cepat. For the maximum effect, gunakan produk yang boleh menghilangkan bau kasut dengan cepat. Senangkan, beli jup..
  5. Jika kasut uollsss basah akibat hujan, segera masukkan surat khabar lama ke dalam kasut dan simpan kasut dalam kain, kotak kasut atau beg plastik.


All the method above amat mudah dipraktikkan. If uollss dah mencuba semua kat atas but still having a same problem, try to meet with pakar kulit dan dapatkan nasihat daripada mereka. Itu jup nak cakap.. Hari ni jadi doktor jap.. Doktor tak bertauliah..

YOUR SINCERELY:

SAFIE MOKHTAR


2 comments :

  1. salam,

    boleh try multipurpose deodorant spray
    sgt efektif dan halal
    details boleh lihat sini
    https://www.facebook.com/pages/Pewangi-Ajaib-Odor-X/336781856486607

    tq :)

    ReplyDelete
  2. Kaki suami kite jenis berpeluh.jenuh nak basuh kasut.boleh cuba cara ni 😁😁😁

    ReplyDelete