Friday, October 11, 2013

Jenis-Jenis Penyakit Akibat Daripada Tabiat Pemakanan yang Tidak Sihat

Bila makan, mulut pasti rasa sedap... But uollss semua kena ingat jika cara pemakanan kita tidak dijaga dan tidak terkawal, macam-macam penyakitlah datang weyhh... Most of disease yang biasa berlaku berpunca dari pemakanan.. Manusia biasalah kalau makan semua masuk ko.. Tak adanya yang ditolak..

Jom check apa penyakit yang disebabkan daripada cara pemakanan yang salah:

1. Angin Ahmar (Strok)
  • Penyakit ni berlaku apabila salur darah tersumbat menyebabkan bekalan darah ke sebahagian otak terganggu. Part of the brain cannot accept enough oxygen that causes the main cell of the brain was damage.. Wow speaking siyottt aku.. Pehhhh... Ini yang menyebabkan bahagian badan yang dikuasai otak tidak berfungsi..

2. Sakit Jantung
  • Serangan jantung atau heart attack lazimnya berlaku disebabkan bekalan oksigen dalam darah kurang bukannya disebabkan Demi Lovato ya adik2ku.. Ianya akan mengganggu fungsi jantung..

3. Cirit Birit
  • Cirit birit bukan penyakit tetapi gejala kepada penyakit tertentu. Situation occur when pesakit selalu masuk toilet untuk melepas hajat dan keadaan hajat mereka itu berair.. Biasanya it will stop selepas mendapat rawatan simptomatik yang diberi secara serta-merta.. Ubat kocai pun boleh..

4. Kencing Manis (Diabetes)
  • It happen apabila paras gula dalam darah meningkat dan tinggi menyebabkan ginjal tidak berfungsi. Kegagalan kidney akan menyebabkan pelbagai penyakit lain such as gangguan penglihatan, halangan salur darah ke limfa dan risiko amputasi

5. Darah Tinggi (High Blood Pressure)
  • Happened when tekanan dalam saluran darah arteri berada pada kadar lebih tinggi daripada biasa. For the affect, jantung terpaksa bekerja lebih keras daripada biasa. Kalau berlarutan dan tak segera mendapat rawatan, pesakit akan mengalami masalah kesihatan yang lebih serius.. Normally, pak cik dan mak cik jup yang biasa ada high blood pressure..

6. Asma
  • Asma atau popular dalam kalangan mulut uollss semput atau lelah ialah penyakit sitem pernafasan yang mengganggu proses penghantaran oksigen ke sel badan... It happen because saluran udara dalam paru-paru menjadi sempit, terhalang dan tersekat...

7. Obesity (The Main Causes)
  • Pengumpulan lemak berlebihan dalam badan.. Now, obesity dianggap sebagai penyakit yang boleh mengganggu serta mencederakan organ badan seterusnya menyebabkan masalah kesihatan serius.. Selain menghadkan kegiatan fizikal dan social, jangka hayat orang obesity ni pun pendek...  So yang berat lebih 100kg tuh, cuba exersice lah ya... Takut mati cepat weyyhhh.. wakakakakkaa, mulut cabul..


YOUR SINCERELY:


SAFIE MOKHTAR

3 comments :

  1. yo bro, ur blog has helped me to do my folio... so thanks a lot.. hope u can make more blogs lie this in the future

    ReplyDelete
  2. tq , but why the language is mixed?

    ReplyDelete