Saturday, January 19, 2013

Music Made Us All Unite

Assalamualaikum semua.. Bertemu kembali dalam rancangan Blogger Safie Mokhtar.. Apalah aku ni, ingat rancangan TV ke apa.. hahaha.. Ha, hari ni nak cerita pasal muzik.. Ok, tajuk kita pun dah tertulis "Music Made U all Unite".. mestilah pasal muzik kan uollzzz. Bak kata Jessie J:

We need to take it back in time,
When music made us all unite,
And it wasn't low blows,
And video hoe,
Am I the only one gett'in tired..
(Jessie J ft. B.O.B.-Price Tag)

Ok lah, cerita ni pasal muzik dari tahun mak aku sampai sekarang.. Ada apa-apa korang tahu pasal muzik ni, nanti komen lah dekat update ni ya.. dekat bawah..

MALAYSIA

Era 80an & 90an

Ok, start dulu, tahun 90an.. Zaman rock kapak dan jiwang-jiwang gitu.. Tapi, hollywood dah start dengan lagu-lagu rancak.. Bagi industri muzik malaysia pada masa itu, band-band rock amat popular.. antaranya ialah:
Search

Wings

Dan banyak lagi.. Manakala yang bergerak solo pada masa itu ialah antaranya kebanyakan penyanyi wanita seperti:
Raja Ema

Aisyah

Industri hiburan pada masa itu sangat berkembang dengan pesat.. Mereka yang tersenarai di atas merupakan lagenda top tanah air pada masa itu.. Lagu-lagu mereka juga masih lagi di dendangkan oleh stesen-stesen radio tempatan dari dulu sehingga kini.. Kebanyakan anak-anak muda seperti saya yang baru 19 tahun ni pun layan lagu-lagu mereka..

Era di abad 21 (sekaranglah tu)

Zaman sekarang ni dah lain.. Macam-macam genre muzik yang ada.. Kebanyakannya bergantung pada peminat dan peredaran zaman.. Banyak program mencari bakat baru diadakan.. Ramai juga orang-orang malaysia ni berbakat besar antaranya yang sedang meningkat naik adalah:

Hafiz

Stacy

Selain itu,, laman-laman sosial juga dijadikan medan untuk mencipta bakat masing-masing dan kian popular seperti di YouTube.. Antara mereka yang lahir dari laman-laman sosial ini adalah seperti:

Ainan Tasneem

Najwa Latif

Manakala penyanyi Yuna pula lahir dari laman sosial MySpace

Yuna


LUAR MALAYSIA

Era 80an & 90an

Industri hiburan antarabangsa juga banyak menarik minat pendengar-pendengar terutama dalam kalangan golongan muda.. Bon Jovi dan N Sync menjadi kegilaan ramai anak muda.. Lagu dia orang memang best.. Saya pun layan sampai sekarang..  Mereka yang popular pada tahun 90an adalah:

Bon Jovi

N sync

Britney Spears

Celine Dion

Lagu "Bye Bye" dan "It's My Life" menjadi lagu top dan kegilaan ramai pada pertengahan tahun 90an antara 1994 hingga 1996 iaitu tahun saya jadi baby.. mihmihmih.. hahaha.. Manakala pada penghujung era 90an antara 1997 hingga 1999 "Baby One More Time", "Opps!! I did It Again", "Born To Make You Happy" dan "That The Way Is It" pula mengungguli carta billboard..

Era di abad 21 (sekaranglah tu)

Masa sekarang ni, memang #AWESOME.. Music made us all unite.. hahaha.. Teknologi bergerak pantas dan perkembangan industri muzik juga bergerak dengan pantas.. Banyak bakat-bakat baru mengembangkan bakat-bakat mereka di laman-laman sosial.. Namun, popularity amat penting buat mereka.. Mereka menjadi popular dengan sekelip mata jer.. Mereka ini ialah:

Taylor Swift

Carly Rae Jepsen

Nicki Minaj

Britney Spears juga masih lagi aktif walaupun sudah berada di dalam industri hiburan hampir 15 tahun.. lama kan..


Itu jup kot korang nak share.. Kpop-Kpop ni saya tak berapa nak minatlah.. Tak suka sangat.. Kadang-kadang tak layan langsung.. Kenapa entah.. Tapi kalau korang nak share pasal dunia Kpop ni boleh sahaja.. Just post a comment kat bawah entry ni.. Assalamualaikum...

Your Sincerely:
Kat belakang Stadium with my best friend.. Ain.. Poyonyer budak dua ni.. hehehehe

No comments :

Post a Comment