Apalah nasib badan!!! Tuh jup yang tau
nak cakap.. Ubah tak tau... Arghhhh... Payah.. Normally, kebanyakkan orang yang
bermasalah ditempat kerja, dia mempunyai masalah lain atau masalah peribadi...
Namun, ada sesetengah yang memang rutin harian mereka bermasalah... Disebabkan
sikap mereka ni, ramai orang yang beada disekeliling mereka pun menghadapi
masalah jugak...
Jom kita tengok contoh2 masalah normal
dalam kalangan kita dan cara mengatasinya... Lepas ni tak adalah masalah yang
timbul ditempat kerja yup...
1. Bangun Lewat
- Punca: Jam loceng yang dipasang tidak berfungsi dengan baik... Secara tiba-tiba dan kebetulan...
- Solution: Amalkan untuk merancang waktu kerja uollsss semua dengan baik... Elak pulang lewat malam pada hari sebelum bekerja atau tak paying pulang lewat hari2 pun tak apa kecuali kalau ada urusan yang penting yang perlu diselesaikan pada waktu itu jugak... Jika yang tinggal bersama dengan rakan2 atau yang sudah berkahwin, mintak tolong kejutkan if korang terlewat bangun... Biaakan dengan rutin harian sebegitu... Jika sudah dibiasakan nescaya uollsss semua akan terbiasa dengan rutin seharian sebegitu... Rutin yang sihat sebegini amat perlu untuk menjamin kesejahteraan hidup kiteww...
2. Kesesakan Lalu Lintas
- Punca: Lewat bangun dan tidak membuat jadual atau merancang perjalanan sebelum pergi kerja...
- Solution: Pasang radio dan dengar laporan lalu lintas yang sering berkumandang... Info sebegini amat berguna sekali dalam merancang perjalanan supaya tidak terperangkap dalam kesesakan lalu lintas... Jika sudah benar-benar terlewat tanpa diduga, just drive macam biasa... Kekalkan tumpuan dan perhatian pada pemanduan... Jangan menggelabah... Ini hanya merungsingkan fikiran uolllsss dengan masalah lewat, traffic jam lagi... Just relax... Kalau uollsss kelam-kabut, nanti takut ada perkara yang lebih buruk dan tidak diingini pulak yang berlaku... Tak nak kan membebankan lagi masalah...
3. Dimarahi Bos
- Punca: Akibat datang lewat ke pejabat dan banyak kerja yang sudah tertangguh..
- Solution: Response dengan amarah bos uollsss tuh... Jangan buat tak tau jup, lagi2 mukew poyo korang yang entah papew jup tuh... Mungkin ada sebabnya kenapa dia marah tahap dewa Neptune kan.. Akuilah kesalahan yang uollsss buat dan promise to him/her yang uollsss tidak mengulanginya lagi... Jangan sesekali uollsss melawan jika uolllsss tak ada point... Make sure don’t give many more excuse... After you had scold with him/her, jangan berdendam atau uollsss punya mood terus hilang... Cari punca agar uollsss dapat mengelakkan perkara yang sama berulang dimasa hadapan...
4. Gaji Belum Masuk Lagi
- Punca: Mungkin disebabkan sikap uollsss sengaja employers’ uollsss tuh nak beri pengajaran kat uollsss kot... Sedangkan rakan yang lain sudah mula merangcang untuk berbelanja...
- Solution: Jangan gusar, risau dan panik... Ambil pendekatan dan hubungi jabatan sumber manusia kat ofis uollsss tuh untuk mengenal pasti why your salary masuk lambat berbanding dengan rakan seperjuangan yang lain... Skiranya perkara ini terus berlaku thought uollsss dah berbincang dengan jabatan sumber manusia, uollsss boleh membuat aduan either uollsss put your letter kat peti cadangan or secara talian denga berhubung terus dengan mereka...
5. Rakan Sepejabat Tidak Sekepala
- Punca: Sering diendahkan dan mereka menganggap uollss semua macam tak wujud jup kat situ...
- Solution: Jangan jual mahal atau sombong tak bertempat... Kalau perlu, uollsss sendiri yng perlu menegur dia orang tuh... Bukan apa2 pun, bukan kena maki gaban ke apa balik kan... Always be positive person an accept the lack in yourself... Throw away sikap pemalu kat dalam diri uollsss and change it dengan sikap baru yang ramah dan mesra dengan semua orang...
- Jadikan diri uollsss semua sebagai mentor kepada semua orang disekeliling yup... Motivate diri uollsss dari yang tidak baik menjdi baik dan yang baik menjadi lebih baik... Selamat mencuba dan semoga berjaya... Man’ Jadda Wa’ Jadda J
p/s: pesanan untuk diri ini jugak...
YOUR SINCERELY:
SAFIE MOKHTAR
No comments :
Post a Comment