Sunday, March 29, 2015

Keburukan Minuman Berkarbonat

Asalamualaikum, salam sejahtera dan salam 1 Malaysia.. Hehehe..

Dah macam nak berucap kat assembly je aku tengok.. Ok la uollsss semua, hari ni iollsss nak bercerita pasal kesihatan pula… Benda ni selalu sangat orang zaman sekarang ambil terutama anak-anak muda seperti iollsss ni.. What?? Iollsss muda ke?? hahaha.. Forget about my age maybe!!!

Coca Cola atau coke, pepsi, sarsi, mirinda bagai semua tuh adalah satu contoh minuman berkarbonatlah, ni untuk uollsss yang tak tau.. Kalau dulu popular dengan nama “oren bodoh” iaitu minuman berkarbonat jugak, but iollsss pernah rasa minuman tuh rasanya lebih sedap dan kurang berkarbonat, tak de la macam sekarang ni..

Korang tau tak, kalau korang banyak minum air berkarbonat ni korang akan mendapat keburukan yang tak pernah uollsss fikirkan.. Jom baca semua penggemar minuman berkarbonat..

1. Menaikkan Berat Badan
  • Kalau uollsss hari-hari minum air berkarbonat ni even though setin sehari dalam masa sebulan, and then uollsss timbang.. Maka berat badan uollsss akan naik setengah kilogram.. Tak percaya try la..

2. Tidak Mempunyai Nilai Gizi
  • Masa kita tengah betul-betul kehausan macam lepas berpuasa, tubuh badan kita ni memerlukan cairan yang bernutrisi. Air berkarbonat ni tak ada gizi so tak eloklah untuk uollsss semua, better minum air soya atau air masak bila haus giler, jadi tak adalah jatuh sakit nanti..

3. Meningkatkan Risiko Diabetes
  • Biasanya minuman berkarbonat ni mengandungi kadar gula yang tinggi.. Nak kata coke zero tuh tak ada gula pun penipu jugak.. Sebab ada banyak gulalah peminum minuman ini mempunyai risiko yang tinggi untuk menghidap diabetes...

4. Menyebabkan Osteoporosis
  • Minuman berkarbonat ni kesemuanya tidak mengandungi calcium dan kalau ada pun sikit je uollsss tau tak.. Ini akan menyebabkan uollsss berisiko terkena penyakit osteoporosis.. Bahaya tuh…

5. Merosakkan Gigi
  • Air berkarbonat ni ada mengandungi sebatian soda, lagi2 yang nama aiskerim sodah tuh.. Ini untuk info dan pengetahuan uollsss ya, soda ni mampu mengikis dan merosakan lapisan enemal pada gigi tuh yang boleh menyebabkan gigi mudah berlubang dan rosak, terutama sekali kepada kanak-kanak ya..

6. Risiko Kerosakan Buah Pinggang
  • Bercerita pasal soda jugak ya, ianya juga boleh merosakkan buah pinggang dan boleh menyebabkan uollsss semua terkena batu karang.. So jaga-jaga ya kepada yang kerap minum tuh.. Jangan muda-muda dah ada penyakit pulak..

7. Menyebabkan Dehidrasi
  • Air berkarbonat ni jugak kalau uollsss nak tau ianya mengandungi kafien, jangan terkejut dan ingat kafien ni ada dalam kopi sahaja.. Jika ia berlarutan dengan gula, ini boleh menyebabkan tubuh badan kita dehidrasi dan mungkin boleh membawa maut maybe.. Allahualam..


AS-SALAM

YOUR SINCERELY:

SAFIE MOKHTAR

No comments :

Post a Comment