Tuesday, March 26, 2013

Rahsia Suksess Berdiet


Kalau sebut pasal dietkan, tak ramai lelaki ambil tahu sangat.. Lagi nak amalkan, hurmmm tak adanya lah.. Kalau perempuan ia, mereka amat menitikberatkan salah satu penjagaan diri ini untuk kekal kelihatan cantik, muda dan menawan gitu.. Namun, itu hanyalah sebahagian sahaja korang, sebahagian lagi macam aku memang mengambil endah pasal berat badan ni.. Sebab apa, kebanyakan penyakit berpunca daripada berat badan yang berlebihan atau obesity..

Kebiasaannya, kebanyakkan meraka yang dikatakan mengamalkan diet ini akan mengurangkan pengambilan makanan seharian dengan harapan agar berat badan akan turun.. Tapi hasilnya, tidak memberangsangkan.. Macam apa pun tak boleh kan.. Kalau turun pun, hanya untuk tempoh yang seketika dan kemudian berat badan akan naik kembali.. What we call, this is “yoyo diet”.. So, apakah rahsia diet yang akan diamalkan berjaya?? Cer baca terus, jangan berhanti..


Perkara yang perlu dihindari

Sekiranya penurunan berat badan korang cederung, cepat dan mudah, don’t think your diet is right.. Agar tidak berlakunya kesilapan, better korang ketahui kesilapan yang selalu dilakukan ketika berdiet..

1. Berlapar
  • Makan dengan banyak boleh menambahkan berat badan. So, many of them berusaha untuk tahan lapar da nada sesetengah tak makan langsung.. The truthly, this is a wrong way guyz.. apabila korang berlapar, ianya akan menurunkan metabolisme badan dan lastly akan melambatkan pembakaran lemak.. Your energy also reduce.. Korang akan berasa lemah dan keletihan apabila melakukan aktiviti harian. Nak tau tak, rasa lapar adalah petanda yang perut anda kosong dan gula dalam darah juga berkurangan.. Sedangkan perut yang berisi dan gula sangat diperlukan oleh otak. So, korang need to feed almost 5 to 6 times per-day. The normal is 3 times per-day and 3 kali tuh makanlah makanan yang rinbgan-ringan agar metabolisme always high in our body okay..

2. Tidak mengambil sarapan pagi
  • Is it sengaja tak breakfast, tak sempat nak breakfast or tak biasa breakfast?? Whatever excuses, many of us selalu elak untuk mengambil breakfast. Why, why, why, and whyyy????? Breakfast adalah waktu makan yang paling penting untuk tubuh.. Korang tau tak, setelah kita tidur pada malam hari, lebih dari 6 jam, ada kalanya lebih sampai 9 jam ke atas.. MELAMPAUUUU!!!!! Without nutrition, tubuh amat memerlukan nutrisi yang diperoleh ketika makan sarapan pagi. This is because want to get back energy for your body..

3. Tidak makan malam
  • Memang waktu tidur, body kita tidak memerlukan kalori yang banyak, apatah lagi karbohidrat yang tinggi.. But we need a lot of protein sebab when we sleep, hormone pertumbuhan akan digunakan untuk membaiki semula sel-sel tubuh yang rosak. Olah itu, make sure korang mengambil makanan yang mengandungi protein yang mencukupi. Take protein almost 2 untill 3 hour before korang sleep, while carbohydrate 4 hour before korang sleep. Disarankan minum susu dan air kosong sebelum tidur untuk penyerapan protein yang lebih lambat.


Ha, nak kuruskan, ikutlah diet kat atas ni ya korang.. As Salam, tengs ya yang baca entry ni..


YOUR SINCERELY:

 Peace.. Bosan2 ni..

No comments :

Post a Comment